Tugiisikute täiendkoolitus
Õppekava nimetus
Õppekavarühm
762 Sotsiaaltöö ja nõustamine
Aluseks ISCED 97 (International Standard Classification of Education, ISCED) liigitus õppekavarühmade järgi.
Õppekava koostamise alus
Õppekava koostamisel on lähtutud 01.01.2016.aastal jõustunud Sotsiaalhoolekande seaduse § – s 23 sätestatud tugiisikuteenuse eesmärkidest ja sisust; samuti on arvesse võetud perioodil 2022-2023 praktiseerivate tugiisikute koolitusvajadusi.
Õppekeel
Eesti keel
Õppekava maht
48 ak/t, millest 100 % on auditoorne õpe
Koolituse toimumise aeg
Avalikud koolitused toimuvad vastavalt kodulehel olevale koolituste ajakavale.
Õppekeskkond
Koolitusruumid valitakse vastavalt konkreetsele koolitustellimusele ja selle toimumise kohale. Koolitusruum vastab grupi suurusele, on nõuetekohaselt valgustatud, õhutatav ning varustatud õppetööks vajaliku tehnikaga (projektor, ekraan, tahvel, arvuti).
Sihtgrupp
Isikud, kelle tugisiku baasväljaõppekursusest on juba palju aega möödas ning vajavad teabe värskendamist. Samuti praktiseerivad tugiisikud või tööd otsivad tugiisikud, kellel on valmisolek ja soov tugiisikuna toetada lapsi ja noori ning iseseisva toimetuleku probleemidega peresid.
Õpingute alustamise tingimused
Koolitusel osalemiseks vajalikud tingimused:
• motivatsioonikiri, kus põhjendatakse oma soovi töötada või tööle asuda tugiisikuna;
• omandatud vähemalt keskharidus ja soovitavalt pedagoogilise või sotsiaaltöö kogemus;
Eesmärk
Õppija omandab või uuendab teadmisi töötamiseks kriisis või psühhosotsiaalselt keerulises olukorras olevate laste, noorukite, täiskasvanute ning peredega.
Koolituse läbinu:
– orienteerub lastele, noorukitele, täiskasvanutele ja peredele pakutava tugiisikuteenuse erinevuses;
– toetab erivajadusega last paremaks toimetulekuks haridusasutuses;
– juhendab last õpitegevustes või peret kasvatusküsimustes;
– lähtub oma töös eetilistest põhimõtetest ja laste ning noorukite arenguvajadustest.
I KOOLITUSPÄEV | |
---|---|
Teema | Tugiisikuteenuse olemus ja võimalused |
Maht | Auditoorne töö: 8 ak/t |
Eesmärk: | Koolitusel osaleja orienteerub tugiisikuteenuse olemuses ja erinevuses sihtgruppide lõikes. Laste, noorukite, täiskasvanute ja perede toetamise ning võimestamise võimalused ja meetodid. |
Käsitletavad teemad: | -tugiisikuteenuse korraldamise põhimõtted ja ülesanded; -teenuse põhialused, eetika ja andmekaitse; -tugiisikuteenuse sisu erinevate sihtrühmade korral. |
Õpiväljundid | |
Koolitusel osaleja: | -teab tugiisikuteenuse korraldamise põhimõtteid ja ülesandeid; -teab allikaid, kust leida vajalikku informatsiooni; -tunneb ja oskab kirjeldada tugiisikuteenuse osutamise põhialuseid ja eetilisi printsiipe ning andmekaitsest tulenevaid kohustusi; -teab, tunneb ja kirjeldab tugiisikuteenuse sisu lasteaias, koolis ja perekonnas. |
Hindamine | |
Hindamismeetodid | Hindamiskriteeriumid |
Koolitusel osalemine | 8 ak/t |
II KOOLITUSPÄEV | |
Teema | Suhtlemisoskused |
Maht | Auditoorne töö 8 ak/t |
Eesmärk: | Õppur oskab valida klienditööks sobiliku suhtlemisviisi. |
Käsitletavad teemad: | -suhtlemisprotsesside alused; -erinevad suhtlemisviisid: agressiivne, kehtestav, alistuv; -mina-teadete edastamine; -tagasisidestamise erinevad võimalused: konstruktiivsel, jõustaval, edasiviival ja hamburgeri meetodil; -mõjutamisoskused. |
Õpiväljundid | |
Koolitusel osaleja: | -oskab edastada sõnumit kehtestaval viisil; -oskab anda tagasisidet erineval moel; -oskab sõnumit edastada mina-teatena ning teab võimalusi, kuidas vastata kliendi destruktiivsest mõtteviisist tulenevale avaldusele või väljendusele; -analüüsib ennast suhtlejana ja teab enda tugevusi ning nõrkusi. |
Hindamine | |
Hindamismeetodid | Hindamiskriteeriumid |
Koolitusel osalemine | 8 ak/t |
III KOOLITUSPÄEV | |
Teema | Sõltuvuskäitumine, vägivald ja võrgustikutöö |
Maht | Auditoorne töö 8 ak/t |
Eesmärk: | Õppijal on vajalikud teadmised sõltuvustest, vägivalla tundemärkidest ja võrgustikutööst. |
Käsitletavad teemad: | -sõltuvused ning nende mõju isiku toimetulekule; -vägivalla erinevad vormid ning nende äratundmine; -passiiv-agressiivsuse erinevad vormid; -võrgustiku- ja meeskonnatöö põhialused; -perekonna/kliendi tugivõrgustik. |
Õpiväljundid | |
Koolitusel osaleja: | -teab, tunneb ja kirjeldab märke, mis viitavad võimalikule sõltuvusele: alkohol, narkootikumid, internet jne; -teab, tunneb ja kirjeldab märke, mis viitavad võimalikule vägivallale - füüsiline, vaimne, emotsionaalne; -teab ja oskab kasutada meeskonnatöö põhimõtteid; -koostab kliendi/perekonna võrgustikukaardi ja kirjeldab selle kasutamist. |
Hindamine | |
Hindamismeetodid | Hindamiskriteeriumid |
Koolitusel osalemine | 8 ak/t |
IV KOOLITUSPÄEV | |
Teema | Spetsiifilised oskused klienditöös - erivajadused |
Maht | Auditoorne töö 8 ak/t |
Eesmärk: | Õppur on omandanud baasteadmised klienditööks lähtuvalt tolle erivajadustest. |
Käsitletavad teemad: | -arengupsühholoogia alused; -inimese põhivajadused; -erivajduse ja puude mõisted ning sisu; -enamlevinud vaimse tervise häired lastel; -arengulised ja hariduslikud erivajadused. |
Õpiväljundid | |
Koolitusel osaleja: | -orienteerub inimese arengu seaduspärasustes; -teab ja tunneb inimese põhivajadusi ning oskab neid kirjeldada; -teab, tunneb ja oskab kirjeldada aktiivsus- ja tähelepanuhäire, autismispektri häire, internetisõltuvuse jm enamlevinud psüühiliste häirete tunnuseid; -orienteerub arenguliste ja hariduslike erivajaduste sisus ning olemuses; -analüüsib tugiisiku võimalusi erivajadustega kliendi toetamisel. |
Hindamine | |
Hindamismeetodid | Hindamiskriteeriumid |
Koolitusel osalemine | 8 ak/t |
V KOOLITUSPÄEV | |
Teema | Spetsiifilised oskused klienditöös - töö lapse perega |
Maht | Auditoorne töö 8 ak/t |
Eesmärk: | Õppur oskab juhendada pereliikmeid laste kasvatamisel ning anda asjakohast tagasisidet lapse tegevuse kohta koolis/lasteaias. |
Käsitletavad teemad: | -kasvatustöö alused; -perekond kui sotsiaalne institutsioon; -süsteemne perestruktuur; -koostöö perekonnaga; -düsfunktsionaalsed peremudelid; -konfliktide lahendamine; -probleemilahenduse käik; -vestlused rasketel ja ebamugavatel teemadel. |
Õpiväljundid | |
Koolitusel osaleja: | -oskab analüüsida erinevaid peremudeleid ja -struktuure; -kasutab pere või lapsevanemaga kontakti loomisel toimivaid võtteid; -juhendab peret/vanemat vajaduse korral laste kasvatusvõtete rakendamisel; -oskab analüüsida ennast konflikti lahendajana ning sellest tulenevalt julgeb käsitleda raskeid ja ebamugavaid teemasid; -oskab meetodina rakendada probleemilahenduse käiku. |
Hindamine | |
Hindamismeetodid | Hindamiskriteeriumid |
Koolitusel osalemine | 8 ak/t |
VI KOOLITUSPÄEV | |
Teema | Kõige tähtsam töövahend - MINA ISE - tugiisik |
Maht | Auditoorne töö 8 ak/t |
Eesmärk: | Õppur on teadlik enda sisemistest motivatsioonisuundadest ning tegutseb sellest lähtuvalt. |
Käsitletavad teemad: | -isiklikud väärtused; -motivatsioonisuunad ja töösuunad; -VIUHTI-motivatsiooniring; -sisemised sabotöörid; -vaimne enesehooldus ja väärtuse loomine oma töö kaudu. |
Õpiväljundid | |
Koolitusel osaleja: | -oskab analüüsida oma sisemist motivatsiooni ning seda käivitada; -oskab toime tulla sisemiste takistustega ning kasvatada seeläbi enda professionaalset võimekust; -eneseteadlikkuse kasvades suureneb võime luua väärtust ning teha tähenduslikku tööd. |
Hindamine | |
Hindamismeetodid | Hindamiskriteeriumid |
Koolitusel osalemine | 8 ak/t |
Kasutatakse õppemeetodeid, mis on võimalik praktilise tööga igapäevaselt siduda: loengut, arutelu , rolli-mängu, rühmatööd võrgustikukaart, test jne .
Õppematerjalid
Edastatakse koolitusel osalejale elektrooniliselt vähemalt üks päev enne koolitust või erandkorras paberkandjal koolituse käigus.
Õppeaja kestus
Reeglina 8 ak/t päevas – kuus päeva jaotatuna kolmele kuule.
Nõuded õpingute lõpetamiseks
– osalemine 100 % -s auditoorsetest tundidest;
– kaasa tehtud praktilised tööd ja õpiülesanded koolituspäevade jooksul.
Koolituse maksumus 798 EUR/inimese kohta.
Maksumus sisaldab koolitajate tasu, ruumi ja tehnika renti, koolitusmaterjale elektroonilisel kujul, 2 kohvipausi ja kerge lõunaeine ning koolituse koordineerimist.
Koolituse läbinutele väljastatakse tunnistus.
Koolituse nõutud mahus mitte läbinutele väljastatakse tõend läbitud teemade kohta.
Grupi suurus
Minimaalselt grupi suurus 8 inimest, maksimaalselt kuni 16 osalejat.
Koolitajad
Kõikidel koolitajatel erialane kõrgharidus ning pikaajaline töökogemus nimetatud teemade raames.